TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON DERSİ-1
KİTABIN ADI :YAĞMUR BEKLERKEN
KİTABIN YAZARI :TARIK BUĞRA
YAYIN
EVİ VE ADRESİ :ÖTÜKEN NEŞRİYAT A.Ş. KLODFARER CAD. 40/7 DİVANYOLU/
İSTANBUL
BASIM YILI :1987
1.KİTABIN KONUSU
2. KİTABIN ÖZETİ
3. KİTABIN ANA FİKRİ
4.KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE
ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
5. KİTAP HAKKINDAKİ ŞAHSİ
GÖRÜŞLER
6. KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA
BİLGİ
ESER
İNCELEME SONUÇ RAPORU
KİTABIN ADI :Yağmur Beklerken
KİTABIN YAZARI :Tarık Buğra
YAYIN
EVİ VE ADRESİ :Ötüken Neşriyat A.Ş. Klodfarer Cad. 40/7 Divanyolu/
İstanbul
BASIM YILI :1987
KİTABIN
KONUSU :Çok partili döneme geçişin halk üzerindeki etkileri.
KİTABIN ÖZETİ :
Cumhuriyet Halk Fırkası döneminde şirin bir Anadolu kasabasında halkın
yararlanabileceği güzel bir park açılışı yapılır. Bu açılışla kasabalıların
halk fırkasına olan güven ve sevgileri perçinleşir. Avukat Rahmi Bey kasabada
büyümüş, küçük yaşta annesini ve babasını kaybedince hayatının sonraki dönemini
amcası ve onun ailesiyle geçirmiş birisidir. Eşi ve iki çocuğuyla şirin
kasabada sade ve huzurlu bir hayat sürmektedirler. Rahmi Beyin amcası Rıza Efendi kasabanın sevilen ve sayılan bir
simasıdır. Bu güzel geçen günlere gölge düşürecek, bu mutlu insanların arasına
kırgınlıklar sokacak bir gelişme olur. Gazi Paşa’ nın bizzat kendi isteğiyle
kurulacak olan yeni bir siyasi partiden bahsedilmeye başlanır. Bu söylentiler
yanında kasabadan partiye kimlerin olumlu bakıp katılacağı merakla
gözlenmektedir. Kasabanın sevilen adamı avukat Rahmi’ ye teklif gelir. Bu
teklifi kabul eden fakat kabul etmekle de birçok yakınını karşısına alan Rahmi’
zor günler beklemektedir. Aile yaşantısı ve hayat düzeni altüst olan
Rahmi’nin bir de uğraşmak zorunda
kaldığı kasaba halkı vardır. Başarısızlıkla sonuçlanan bu çok partili hayata
geçiş denemesinin bu şirin Anadolu kasabasına getirdiği huzursuzluktan başka
bir şey olmamıştır. Sonunda Ankara’da tanınan ve sevilen Rahmi’ ye vekillik
teklif edilmiş ve hayatları zor da olsa eski günlerdeki gibi huzura
kavuşmuştur.
KİTABIN
ANA FİKRİ : Şahsi menfaatleri toplum menfaatlerinden ileride tutmamak
gerekir.
KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN
DEĞERLENDİRİLMESİ:
Rahmi Bey: kasabalının sevdiği,
mütevazi bir hayatı olan bir avukat. Huzurlu ailesini eşine ve de iki çocuğuna
borçludur. Hep iyi düşündüğü için herkes tarafından sevilir.
Rıza Bey: Babası ve annesini kaybeden Rahmi Bey’ in amcası olarak onun küçüklükten
beri en büyük yardımcısı olmuştur. Kasabada saygı duyulan ve de sevilen bir
simadır.
Kenan Bey: Rahmi’nin meslektaşı diğer bir anlamda da avukatlığı öğrendiği
kişidir. Kasaba saygın bir yeri vardır.
Yazar bu karakterler ve
de kasabalı halkıyla çok partili döneme geçişte yaşananları yeri geldiğinde
yöresel bir dille etkili bir şekilde anlatmış.
YAZAR HAKKINDA KISA BİLGİ:
HAYATI
·
2 Eylül
1918’de Akşehir’de doğdu.
·
İlk ve orta
öğrenimini Akşehir’de, lise öğrenimini ise İstanbul ve Konya’da tamamladı(1936).
·
İ.Ü. Tıp
Fakültesi’nde iki, Ankara Hukuk Fakültesi’nde dört yıl okudu.
·
Akşehir’de
Nasreddin Hoca gazetesini çıkararak gazeteciliğe başladı (1947)
·
1947-1950
yılları arasında İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümüne devam
etti. ancak 1951’de ayrıldı.
·
İstanbul
gazetelerinden Milliyet (1952-56), Yeni İstanbul, Haber ve Haftalık Yol (ilk
sayı: 14 aralık 1968) gazetelerinde fıkra yazarlığı, arada yazı işleri
müdürlüğü yaptı; şimdi Tercüman gazetesi fıkra yazarlarından (8 haziran 1969 ) Oğlumuz adlı hikayesinin Cumhuriyet
gazetesi hikaye yarışmasında (1948) ikincilik kazanması ve gene o sene
Çınaraltı dergisinde yayımlanan ilk hikayeleriyle dikkati çekti; bir süre
hikaye yazdı; sonra romana geçti
·
1961’de futbol
milli takımı ile Norveç, Almanya ve Moskova’ya gitti. Dönüşte intibalarını ‘Bir
Köyden Bir Başşehre’ ve ‘Garingrad-Moskova Notları’ adlı röportajlarıyla
belirtti.
·
Tanınmış
yazarlarımızın (Mehmet Kaplan, Behçet Necatigil, Fazıl Hüsnü, Naim Tiralı,
Mehmet Çınarlı, Yusuf Ziya Ortaç) hemen hepsi ile yakın ilgisi olmuştur.
·
Sanat sanat
içindir prensibini benimser. insana , çevreye ve topluma gözlemci bir gözle
değil, sanatçı bir gözle bakılması gerektiğini savunur.
·
Roman, hikaye
ve piyeslerinin dışında edebiyatla ilgisi, tenkitler, bilhassa tiyatro
tenkitleri, denemeler şeklinde olmuştur.
·
‘Şiir
eskimediği için vardır’ diyen Buğra yeni şiir anlayışına karşıdır.
·
1994
yılında İstanbul'da öldü.
ESERLERİ
·
HİKAYE
KİTAPLARI;
Oğlumuz (1949)
Yarın Diye Bir Şey Yoktur (1952)
İki Uyku Arasında (1954)
Hikayeler (1969)
Oğlumuz (1949)
Yarın Diye Bir Şey Yoktur (1952)
İki Uyku Arasında (1954)
Hikayeler (1969)
·
ROMANLARI;
Siyah Kehribar (1955)
Küçük Ağa (1964)
Küçük Ağa Ankara’da (1966)
İbiş’ in Rüyası (1970)
Firavun İmanı (1975)
Dönemeçte (1978)
Gençliğim Eyvah (1979)
Yağmur Beklerken (1981)
Yalnızlar (1981)
Osmancık (1983)
Dünyanın En Pis Sokağı (1989)
Siyah Kehribar (1955)
Küçük Ağa (1964)
Küçük Ağa Ankara’da (1966)
İbiş’ in Rüyası (1970)
Firavun İmanı (1975)
Dönemeçte (1978)
Gençliğim Eyvah (1979)
Yağmur Beklerken (1981)
Yalnızlar (1981)
Osmancık (1983)
Dünyanın En Pis Sokağı (1989)
·
FIKRALARINDAN
SEÇMELER;
Gençlik Türküsü (1964)
Gençlik Türküsü (1964)
·
DİL VE
EDEBİYAT ÜZERİNE;
Düşman Kazanmak Sanatı (1979)
Düşman Kazanmak Sanatı (1979)
·
DENEMELER;
Bu Çağın Adı (1990)
Bu Çağın Adı (1990)
·
GEZİ;
Gagaringrad (1962)
Gagaringrad (1962)
·
OYUNLARI;
Ayakta Durmak İstiyorum (1966)
Dört Yumruk, Yüzlerce Çiçek Birden Açtı
Üç Oyun (Ayakta Durmak İstiyorum, Akümülatörlü Radyo, Yüzlerce Çiçek Birden Açtı 1981)
Ayakta Durmak İstiyorum (1966)
Dört Yumruk, Yüzlerce Çiçek Birden Açtı
Üç Oyun (Ayakta Durmak İstiyorum, Akümülatörlü Radyo, Yüzlerce Çiçek Birden Açtı 1981)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder