TÜRK DİLİ KOMPOZİSYON-1 DERSİ
KİTABIN
ADI : DOKUZUNCU HARİCİYE
KOĞUŞU
KİTABIN
YAZARI : PEYAMİ SAFA
YAYIN
EVİ : ÖTÜKEN
BASIM
YILI : 1984
KİTABIN
KONUSU : KİTAP, BİR
ÇOCUĞUN KAPALI BİR YERDE AYAĞINDAN YAŞADIĞI SORUNUN YARATTIĞI PSİKOLOJİK
BUNALIMDAN BAHSETMİŞTİR.
KİTABIN ÖZETİ :
YAZAR, UZUN YILLARDAN BERİ BACAĞINDAN BİR SORUN
YAŞAMAKTADIR. BU PROBLEM, YAZARIN DOKTORLARIN DEDİKLERİNİ UYGULAMAMASINDAN
DOLAYI GÜN GEÇTİKÇE KENDİNİ HİSSETTİRMEYE BAŞLAMIŞTIR. FAKAT YAZAR, BU OLAYLARI
ANNESİNE AKTARMAMAMAK İÇİN ÇEŞİTLİ BAHANELER ÜRETİR VE ANNESİNİ ÜZMEK İSTEMEZ.
YAZARIN AKRABALARINDAN OLAN BİR PAŞA VARDIR. BAZI ZAMANLAR PAŞAYA GİDERKEN
ROMANLAR ALIR VE BU ROMANLARI GECE YATARKEN PAŞAYA OKUR. BU OLAY PAŞANIN ÇOK
HOŞUNA GİTMEKTEDİR. YAZAR PAŞANIN EVİNE GİDER. ORADA BİR KAÇ GÜN KALIRKEN
PAŞANIN KIZI NÜZHET İLE ARALARINDA SICAK BİR İLİŞKİ BAŞLAR. FAKAT BU İLİŞKİ
BÜYÜDÜKÇE, YAZARIN İÇİNDE NÜZHET SEVGİSİ FAZLALAŞTIKÇA NÜZHET İLE DAHA FAZLA BERABER
OLMAYA ÇALIŞIR. FAKAT YAZARIN KARŞISINDA BİR ENGEL VARDIR Kİ ODA PAŞANIN
KARISININ NÜZHETİ BİR DOKTORLA EVLENDİRMEK İSTEMESİDİR.
BİR GÜN YAZAR PAŞANIN EVİNDEYKEN
O GÜNÜN AKŞAM YEMEĞİNE DOKTORUN DA GELECEĞİNİ ÖĞRENİR. DOKTORUN ADI RAGIPTIR.
DOKTOR GELDİĞİNDE HEMEN YEMEK YENMEYE BAŞLANIR. PAŞA İLE DOKTOR ARASINDA GÜZEL
BİR SOHBET BAŞLAR. FAKAT BU YAZARI PEK İLGİLENDİRMEZ ÇÜNKÜ ONUN İÇİN ÖNEMLİ
OLAN NÜZHETİN YEMEKTE VERDİĞİ TEPKİDİR. YEMEK ESNASINDA PAŞA, DOKTORLA
KONUŞTUKLARI KONU HAKKINDA YAZARA BİR SORU SORAR VE ONUN DA GÖRÜŞLERİNİ ALMAK
İSTER. KONUYU TAM OLARAK BİLMEYEN YAZAR KONU HAKKINDA PEK DE İLGİLİ OLMAYAN
SÖZLER SÖYLER. BU SÖZLER PAŞANIN HOŞUNA GİTMEZ VE ARALARINDA BİR TARTIŞMA
BAŞLAR. PAŞA ÇOK SİNİRLENİR. ERTESİ GÜN PAŞA YAZARI ODASINA ÇAĞIRIR. O SIRADA
PAŞANIN NİYE YAZARI ODASINA ÇAĞIRDIĞINI ÖĞRENMEK İÇİN DE PAŞANIN KARISI,
PAŞANIN ODASINDA OYALANIR. YAZAR İÇERİ GİRER VE PAŞA HEMEN ONA BİR SORU
YÖNELTİR VE DOKTOR RAGIP BEYİN KIZI NÜZHETE UYGUN OLUP OLMADIĞINI SORAR. YAZAR
DA BU KONU HAKKINDA KUŞKUSUZ HAYIR CEVABINI VERİR VE PAŞA DA ONU DESTEKLER BİR
BİÇİMDE GÜLER. O SIRADA ODADA OYALANAN PAŞANIN KARISI HEMEN ARAYA GİRER VE BU
DÜŞÜNCEYE KARŞI OLDUĞUNU SAVUNUR. DAHA SONRA YAZAR EVDEN AYRILMAYA KARAR VERİR
FAKAT TAM PAŞANIN EVİNDEN AYRILACAĞI SIRADA ANNESİ GELİR VE BİR KAÇ GÜN DAHA
PAŞANIN EVİNDE KALMAK ZORUNDA KALIR.
EVE DÖNDÜKLERİNDE YAZAR UYURKEN,
ANSIZIN BACAĞINDA ŞİDDETLİ BİR AĞRI HİSSEDER VE ANNESİNE BUNU HABER VERİR.
ANNESİ DE YAZARI SABAH HEMEN BİR DOKTORA GÖTÜRÜR. DOKTOR YAZARIN BACAĞINI
İNCELEDİKTEN SONRA ELİNİ YIKAMAYA GİDER VE DAHA SONRA TEKRAR YAZARIN YANINA
GELİR VE YÜZÜNÜ BRUŞTURARAK KÖTÜ HABERİ VERİR. YAZAR DOKTORLARIN SÖYLEMİŞ
OLDUĞU UYGULAMALARDAN HİÇBİRİNİ YAPMAMIŞ, BASTON KULLANMAMIŞVE AYAĞINA ÇOK
YÜKLENMİŞTİR, BU YÜZDEN DE AYAĞI KESİLME NOKTASINA KADAR GELMİŞTİR. YAZAR,
ANNESİ VE ARKADAŞLARI BU DURUMA ÇOK ÜZÜLÜRLER. DAHA SONRA YAZAR VE ANNESİ
ŞANSLARINI BAŞKA BİR DOKTORDA DENERLER VE DOKTORDAN İYİ HABERİ ALIRLAR VE
AYAĞININ KESİLME DURUMUNUN ORTADAN KALKABİLECEĞİNİ ÖĞRENİRLER. FAKAT BUNUN
SADECE DOKUZUNCU HARİCİYE KOĞUŞUNDA YAPILACAK KONTROLLERDEN SONRA MÜMKÜN
OLACAĞINI ÖĞRENİRLER. YAZAR BU KOĞUŞTA KALMAYA RAZI OLUR.
YAZAR, BU KOĞUŞTA KALDIĞI SÜREDE
KENDİNİ YALNIZ HİSSETMİŞ, GELECEĞİ VE NÜZHETİ DÜŞÜNMÜŞTÜR. YAZAR, KALDIĞI SÜRE
İÇERSİNDE BİR ÇOK PANSUMANA TABİ TUTULMUŞ VE SONUNDA FİNAL KONTROLÜ GELMİŞTİR.
YAZAR AMELİYAT OLUR VE AMELİYATTAN SONRA AYAĞININ KESİLMESİNE GEREK OLMADIĞINI
SÖYLER. BU OLAYA YAZAR VE ANNESİ ÇOK SEVİNİRLER VE YAZAR HASAHANEDEN TABURCU
OLUR...
KİTABIN ANA FİKRİ : NE OLURSA
OLSUN HİÇBİR ZAMAN UMUDUMUZU YİTİRMEMELİYİZ.
KİTAPTAKİ
OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRMESİ :
OLAY
GENELDE AYNI YERDE GEÇMEKTEDİR. YAZARIN PSİKOLOJİK DURUMUNU ÇOK İYİ
ANLATILMIŞTIR. ŞAHISLAR GENELDE KENDİ KENDİNE BİR DURUMDADIR. YANİ FAZLA
İLİŞKİLİ DEĞİLLERDİR. YAZAR, PAŞA, KARISI, KIZI, YAZARIN ANNESİ VE DOKTOR
BEYDEN OLUŞAN BİR KADRO VARDIR. ARALARINDA GEÇEN OLAYLAR KİTAPTA ANLATILMIŞTIR.
KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER : KİTAP
ÇOK KISA OLMASINA RAĞMEN BİR ÇOCUĞUN DURUMUNU ÇOK İYİ BİR ŞEKİLDE ANLATMIŞTIR.
YAZAR, AÇIK VE SADE BİR DİL KULLANMIŞ OLDUKÇA ANLAŞILIR BİR İFADE İÇERMEKTEDİR.
KİTABIN
YAZARI HAKKINDA BİLGİ :
PEYAMİ
SAFA
İstanbul’da
1899 yılında doğdu. Servet-i Fünün şairlerinden İsmail Safa’nın oğludur, iki yaşında
iken ,Sivas’ta sürgünde bulunan babasını kaybetti (1901).Dokuz yaşında iken sağ
elinin ekleminde kemik hastalığının başlaması,13 yaşında iken de hayatını
kazanmak zorunda kalması yüzünden düzenli okul ögrenimi göremedi, kendi kendini
yetiştirdi.Birinci Dünya Savaşı yıllarında ögretmenlik yaptı. 15 Haziran
1961’de İstanbul’ da öldü.
ROMAN YAZARI VE GAZETECİDİR. PSİKOLOJİK ROMANLARIYLA
TANINMIŞTIR. YAZILARINDA DÖNEMİN SİYASAL ETKİLERİNDEN ETKİLENMİŞTİR. CİNGÖZ
RECAİ ADLI YAZI DİZİSİYLE İLGİ TOPLAMIŞTIR. PSİKOLOJİ, SOSYOLOJİ, EDEBİYAT VE
FELSEFE ALANLARINDA YAZILAR YAZMIŞTIR. TEMEL KONU OLARAK İNSANLARIN DÜŞMÜŞ
OLDUĞU KÖTÜ DURUMLARDAN DERS ÇIKARMAYI AMAÇLAMIŞTIR...
Öykü:
Gençliğimiz (1922),
Siyah Beyaz Hikâyeler (1923), İstanbul Hikâyeleri (1923), Aşk Oyunları (1924),
Süngülerin Gölgesinde (1924), Ateşböcekleri (1925).
Roman:
Mahşer (1924), Bir
Akşamdı (1924), Sözde (1925), Canan (1925), Şimşek (1928), 9. Hariciye Koğuşu
(1931), Atilla (1931), Fatih - Harbiye (1931), Bir Tereddüt Romanı (1933),
Matmazel Noraliya'nın Koltuğu (1949), Yalnızız (1951), Biz İnsanlar (1947).
Oyun:
Gün Doğuyor (1937).
TÜRK DİLİ KOMPOZİSYON-1 DERSİ
KİTABIN
ADI : DOKUZUNCU HARİCİYE KOĞUŞU
KİTABIN
YAZARI : PEYAMİ SAFA
YAYIN
EVİ : İNKILAP VE AKA
BASIM
YILI : 1984
1.
KİTABIN KONUSU
2.
KİTABIN ÖZETİ
3.
KİTABIN ANA FİKRİ
4.
KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRMESİ
5.
KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER
6.
KİTABIN YAZARI HAKKINDA BİLGİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder